No products in the cart.

No products in the cart.

Guide: Få jeres historier
fortalt i medierne

D

u kender det. I I lige afholdt jeres årlige halloween arrangement. Huset var fyldt med børn i fritidsklubben og unge i aftenklubben der klædte sig ud, spiste græskarsuppe og malede hinanden i ansigtet. Du tænker, at det burde flere da høre om. Flere burde få et indblik i, det fællesskab der opstår på tværs af aldersgrænser og køn, når en klubaktivitet går op i en højere enhed.

Din historie er ikke dårlig!
Du har prøvet at kontakte de lokale medier før, men forgæves. De er måske ikke engang vendt tilbage på din henvendelse? Jeg kan betro dig en ting – det er sjældent fordi, din historie er dårlig. Sandheder er, at (næsten) alle historier er gode historier, når bare man vinkler dem rigtigt.
Følg guiden på næste side og prøv dig frem. Som med alting bliver det nemmere, når du har gjort det et par gange. Måske et par af de unge vil være med til at sætte jeres klub eller ungdomsskole på landkortet?

1

Udnævn en ansvarlig
Udnævn en eller flere “presseansvarlige” i jeres klub, der står for kontakten til medierne. Det spiller ingen rolle, om det er en leder eller en pædagogisk ansat. Det er herefter personens opgave at få et godt forhold til en eller flere journalister på den lokale avis. Det er også en god ide hele tiden at være opsøgende på hvilke dagsordener der rører sig.

Måske har I allerede en i jeres stab der er lidt af en "nyhedsjunkie"?
2

Din historie skal være aktuel
Her er vi heldige, børn og unges trivsel er altid aktuel. Hvis du vil øge jeres chancen for at få historien trykt, er det en god ide at koble den på et eksisterende tema, der allerede kører i pressen. Det kan være, at DPU har udgivet en ny rapport, at Information kører en serie artikler om, hvorfor børn bevæger sig for lidt, at en kommune vil spare SSP væk, osv. Historien kan også være koblet til en specifik højtid som Halloween, Jul, sommer.

3

Betydning for læseren
Din historie skal være væsentlig, dvs. den skal have betydning for læseren. Her kan det ofte handle om, at historien fortælles således, at den er interresant for andre end dem der kommer i jeres klub til dagligt. Læseren skal kunne identificere sig med historien og tænke ”Det kunne have været mig, det kunne have været mine børn der fik den oplevelse” Eller måske: ”Godt at mine børn går i klub”

4

En snert af Sensation
Der må gerne være noget der chokerer eller får folk til at blive overrasket. ”Jamen kan unge virkelig selv stable en fodboldturnering på benene og invitere andre klubber?” ”Kan det virkelig lade sig gøre at lave unisex toiletter?” her kan i ofte spille på, at det er et stykke tid siden, den voksne målgruppe selv har gået i klub. Der er meget som vil føles som ny info, fordi tingene ikke længere er, som man da man selv var barn.

5

Konflikt
Der kan ofte være en snert af konflikt i den gode historie. Ex. ” I klubben må Lise på 12 gerne spille fodbold med drengene, hvorfor må hun ikke det i den lokale idrætsforening?”

6

Billede og hovedperson
Det er vigtigt, at din din avis har let adgang til både billeder og evt. interview at hovedperson. Du kan sagtens selv tage et par gode billeder med din telefon og sende med din historie. Hvis det er en begivenhed i nær fremtid, kan du tilbyde avisen, at de selv kan komme ud og tage nogle billeder og snakke med de unge. Alternativt, kan en af jer ansatte være “hovedpersonen” hvis Journalisten ikke har mulighed for at kigge forbi, kan I alitd bare ringes ved og interviewes af dig. Husk at skrive til Journalisten, at du nok skal stå for at skaffe tilladelser fra forældre og alt det praktiske.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top
a

Display your work in a bold & confident manner. Sometimes it’s easy for your creativity to stand out from the crowd.

Social